puh. 040 550 0021
jaana@promacon.fi
Siilinjärvi / Juankoski / Kaavi
Usein kysyttyä isännöitsijältä
Vaikka taloyhtiöiden käytännöt vaihtelevat, on joitakin asioita, jotka ovat suurimmalle osalle taloyhtiöistä yhteisiä. Olemme keränneet tälle sivulle vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin. Otathan meihin yhteyttä, mikäli asiasi jäi vielä mietityttämään!
Mikä on huoltoyhtiön ja isännöitsijän ero?
Isännöitsijä huolehtii taloyhtiön taloudesta ja hallinnosta. Huoltoyhtiö puolestaan vastaa kiinteistön teknisistä ja konkreettisista huoltotoimenpiteistä. Voit esimerkiksi ottaa isännöitsijään yhteyttä silloin, kun sinulla on kysyttävää vastikelaskusta, mutta huoltoyhtiö on oikea taho silloin, kun huomaat, että taloyhtiön vesihana vuotaa.
Kuinka saan vaihdettua nimen asunnon oveen? Entä jos asuntoni henkilömäärä muuttuu?
Tee muuttoilmoitus isännöitsijälle. Huoltoyhtiö tulee tämän jälkeen vaihtamaan oikean nimen oveen. Muistathan ilmoittaa isännöitsijälle aina, kun asuntosi henkilömäärässä tapahtuu muutoksia, jotta mm. vesimaksut voidaan tarkistaa kohdilleen. Ilmoitathan isännöitsijälle myös aina silloin, jos vuokraat asuntosi eteenpäin.
Asuntoni sähköt tai vesi ovat poikki – mitä teen?
SÄHKÖ: Käy ensin katsomassa, ovatko kaikki asunnon sulakkeet kunnossa. Tarkista myös, onko vikavirtasuojakytkin oikeassa asennossa. Varmista, ettei kyse ole laajemmasta sähkökatkosta alueellasi. Mikäli sähköä ei näistä toimista huolimatta tule, voit ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön. Sulje kaikki sähkölaitteet, etteivät ne käynnisty tietämättäsi sähköjen palautuessa. Älä koskaan yritä korjata sähkövikaa itse!
VESI: Tarkista, ettei kyse ole huoltoyhtiön ennalta ilmoittamasta vesikatkosta tai laajemmasta käyttökatkosta alueellasi. Ota yhteys huoltoyhtiöön.
Keneen otan yhteyttä, jos asunnossani tai taloyhtiön yhteisissä tiloissa ilmenee korjaustarve?
Ota yhteys suoraan huoltoyhtiöön. Voit sopia huoltoyhtiön kanssa suoraan, kuinka asiaa lähdetään viemään eteenpäin. Mikäli kyse on isommasta korjaustarpeesta, huoltoyhtiö keskustelee isännöitsijän kanssa ennen huoltotoimien aloittamista. Älä viivyttele vikailmoituksen kanssa, sillä pieni vika voi kehittyä suuremmaksi, jolloin sen korjaaminen on kalliimpaa ja kestää pidempään.
Keneen otan yhteyttä, jos asuntoni lämmityksen suhteen on kysyttävää?
Mikäli taloyhtiössäsi on kaukolämpö, varmista energiayhtiöltä, onko kyseessä laajempi lämmönjakelun häiriö. Jos kyse ei ole yleisestä häiriötilanteesta, vaan ainoastaan oman asuntosi lämpötilan säätelystä, voit olla yhteydessä huoltoyhtiöön.
Kenen vastuulla on varmistaa asunnon palovaroittimien toiminta?
Palovaroittimet ovat asukkaan vastuulla. Varmista, että asunnossasi on yksi palovaroitin jokaista alkavaa 60m2 kohden. Muista myös tarkistaa säännöllisesti palovaroittimien toimivuus.
Mitä tulee huomioida asuntoni ilmanvaihdon suhteen?
Muista pitää mahdolliset korvausilmaventtiilit auki, jotta ilmanvaihto toimii suunnitellusta ja asuntoon tulee riittävästi korvausilmaa. Suihkun ja ruoanlaiton ajaksi voit lisätä ilmanvaihdon tehoa, mikäli asunnossasi on tällaiseen mahdollisuus. Älä koskaan sulje ilmanvaihtoa kokonaan, vaan pidä se aina vähintään minimiteholla. Ilmanvaihdon ongelmissa voit ottaa yhteyttä suoraan huoltoyhtiöön.
Mitä tehdä, jos naapurini aiheuttaa häiriötä?
Kerros- ja rivitaloissa elämisen äänet ovat normaali osa arkea. Mikäli naapurisi aiheuttaa kuitenkin toistuvasti selkeästi häiriötä, eikä keskustelusta huolimatta rauhoita toimintaansa, voit ottaa yhteyttä isännöitsijään. On hyvä pitää kirjaa häiriötapauksista (kuka, mitä, missä, milloin), jotta isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen on helpompi arvioida, onko tilanteeseen tarvetta puuttua.
Aion tehdä asunnossani remonttia. Pitääkö minun ilmoittaa asiasta?
Osakkaan on asunto-osakeyhtiölain mukaan ilmoitettava taloyhtiölle kirjallisesti aina silloin, kun remontti voi vaikuttaa talon rakenteisiin, naapuriasuntoihin tai järjestelmiin. Tällaisia remontteja ovat esimerkiksi kylpyhuone- ja keittiöremontit, asunnon pohjaratkaisujen muutokset sekä suuremmat pintaremontit. Asunnon omistajan tulee olla tietoinen asunnossa tehtävästä remontista eli esimerkiksi vuokralainen tarvitsee aina asunnon omistajan kirjallisen luvan mahdolliseen remonttiin.
HUOM! Muista tehdä ilmoitus hyvissä ajoin, ja odota isännöitsijän vastausta ennen remontin aloittamista.
Taloyhtiössä on suunniteltu isompaa remonttia. Onko jotain, mitä minun tulee tietää?
Isännöitsijä toimittaa kaikille osakkaille ja asukkaille tiedotteen ennen remontin alkamista. Hankkeesta tiedotetaan myös sen toteuttamisen aikana, ja esimerkiksi tiettyyn asuntoon vaikuttavat toimenpiteet informoidaan asukkaalle hyvissä ajoin. Remontin aikana viestinnän hoitaa yleensä urakoitsija tai taloyhtiön määräämä valvoja. Voit ottaa heihin yhteyttä, mikäli sinulle tulee kysymyksiä remontin aikana. Ennen remontin alkamista viestinnästä vastaa isännöitsijä.
Mitkä asunnon kunnossapitotoimet ovat taloyhtiön ja mitkä osakkaan vastuulla?
Suomen Kiinteistöliitto on laatinut taulukon, jossa määritellään eri osapuolten vastuualueet. Huomioithan kuitenkin, että näistä suosituksista voidaan poiketa taloyhtiökohtaisesti, joten varmista asia isännöitsijältä, mikäli olet epävarma.